Teoretisk Pædagogikum for Musikskolelærere på SDU

Teoretisk Pædagogikum for Musikskolelærere på Syddansk Universitet skaber forbindelse mellem musikpædagogisk praksis og teori.

Det er nu tredje gang vi udbyder Teoretisk pædagogikum for musikskolelærere på SDU. De foregående to hold har været fyldt med nysgerrige og reflekterende praktikere med forskellige baggrunde og undervisningsområder indenfor musikskoleundervisning.

Teoretisk Pædagogikum for Musikskolelærere på Syddansk Universitet fokuserer på at skabe forbindelse mellem musikpædagogisk praksis og teori.  Undervisningen er hele vejen igennem opbygget dialogisk som en vekselvirkning mellem samtaler om musikdidaktiske teorier og afprøvning af didaktiske og teoretiske emner fra den enkelte kursists daglige undervisning. Uddannelsen er opbygget af fem moduler, af hver to dages varighed. Undervisningen foregår på Syddansk Universitet, Campus Odense.

Undervisningen varetages af to gennemgående undervisere samt en række eksterne oplægsholdere. Uddannelsen afsluttes med en synopsiseksamen med efterfølgende mundtligt forsvar. Denne eksamen ligger på 5. og sidste modul. Uddannelsen svarer til 15 ECTS.

Virker det?

Hvordan ser det så ud i praksis set fra et kursistperspektiv og kan uddannelsen anvendes efterfølgende i den enkeltes virke som musikskolelærer? Vi har spurgt tidligere års kursister, der har gennemført uddannelsen:

””Det er SÅ vigtigt med faglig sparring. Selvom man umiddelbart underviser indenfor meget forskellige områder, står man ofte i lignende udfordringer i undervisningen. Her kan man virkelig bruge den teori vi har gennemgået og hinandens erfaringer. Det sætter tankerne i gang og giver en et nyt blik på egen praksis.”
 

Kursist

Tryghed

“Det har været altafgørende, at der er blevet etableret et trygt fysisk rum, hvor vi har fået brugbare værktøjer og teori helt fra starten. Vi er jo ikke anderledes end eleverne i musikskolen. Når vi skal arbejde med noget nyt, skal vi være trygge. Det er, når vi har været samlet, blevet tydeligt hvor vigtigt trygheden er for samtalen og kvalificeringen af vores fag og dagligdag. Hvis ikke der er tryghed blotter vi os ikke, og så er der stilstand”.

Udvikling

Jeg havde mistet momentum i min undervisning og gjorde bare lidt som jeg plejer. Det var ikke tilfredsstillende hverken for eleverne eller mig. Eleverne er jo ikke de samme som for 10 år siden, så jeg kan ikke bare gøre som jeg plejer.

Med den nye inspiration er jeg gået fra stilstand til udvikling. Det føles virkelig godt og jeg tror på, jeg kan bevare motivationen til at undervise”.

Teoretisk Pædagogikum for Musikskolelærere på SDU

Opbygning i 5 moduler
1. Lærer- og elevroller i undervisningen. Herunder klasserumskultur og relationsledelse. Hvad er musikdidaktik?
2. Elevernes læreprocesser og forskellige grundlæggende læringsteoretiske perspektiver. Desuden tilrettelæggelse, afvikling og evaluering i musikskoleundervisningen.
3. Lærings- og motivationsteorier. Hvordan skaber vi motiverende undervisning for alle musikskolens elever?
4. Progression, variation og differentiering. Herunder musikudøvelse med udgangspunkt i både teori og praksis.
5. Digitale medier, dannelse og det gode børne- og ungeliv med musik.
 
Hvert modul er bygget op om aktionslæring som undervisningsprincip. Det består i denne sammenhæng af:
1) Teori og analyse. Her læses relevant litteratur til modulets tema, der kobles til egen undervisningserfaring og -praksis.
2) Aktion. Forud for hvert modul arbejdes med et bestemt emne, en aktion, hvor modulets teorier og metoder afprøves i egen undervisning.
3) Refleksion. Du tager dine nyvundne erfaringer med tilbage til kurset og peer-grader sammen med de andre deltagere dine erfaringer og nye viden, der så igen danner grobund for nye undervisningsmål.


Uddannelsen udbydes i 2025 med medio september.

FAKTA

Fik du læst?

Del denne artikel

Hvis du fandt denne artikel interssant vil andre mene det samme. Så gør dine kolleger klogere på hvad MM kan tilbyde.

Ledige jobs

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Ledige jobs

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Klik her
Klik her
Klik her
Klik her