For fuld musik i skolen

Hvordan løfter vi i fællesskab musikfaget i folkeskolen?

175 deltagere fra hele landet var samlet til konferencen For Fuld Musik i Skolen den 10.oktober på Remisen i Brande for at debattere dette spørgsmål: Hvordan løfter vi i fællesskab musikfaget i folkeskolen?

Formiddagen bød på oplæg fra tre forskere: keynote fra Svend Brinkmann om musik som dannelsesfag, Kim Boeskov om kunstnerisk medborgerskab, og Lars E. D. Knudsen om Åben Skole samarbejder. Helle Munksgaard Petersen, projektleder på Kulturaftaleprojektet Musik for Alle Børn, delte herefter resultater fra projektet med perspektivering til internationale erfaringer.

Svend Brinkmand
Oplægsholder Svend Brinkmann, foto Niels Linnebjerg

Eftermiddagen bød på inspirationsvideoer med skoleledere, musiklærere og skoleelever fra ind- og udland såvel som faglige og politiske debatter. 

Hvordan løfter vi i fællesskab musikfaget i folkeskolen?

Helle Munksgaard Petersen, projektleder

Konferencedagen sluttede med et dialogforum af politikere, fagfolk og de 175 deltagere, som i fællesskab kom frem til seks aktionspunkter til BRANDEMANIFESTET.  De 175 deltagere repræsenterede en bred vifte af musikfagligheder og organisationer, hvilket var en af styrkerne ved konferencen, og det var tydeligt at mærke en stor enighed om de seks aktionspunkter.

Brandemanifestet

Etabler netværk med dialogmøder, hvor både folkeskole (elever, musiklærere, skoleledere, skolebestyrelse) musikskole og kommunalpolitikere deltager, og sæt en fælles dagsorden.

Gentænk de strukturer, skoler og musikskoler skal samarbejde i. Samarbejdet skal være mere gensidigt forpligtende og kontinuerligt, så vi kan arbejde med børnenes udvikling og bygge musikmiljøer.

Prioriter fælles kompetenceudvikling folkeskolelærere og musikskolelærere imellem.

Prioriter at få uddannet flere folkeskolemusiklærere gennem øget søgning til læreruddannelsen og musikfaget.

Udvikl en prestigefyldt musiklæreruddannelse med fokus på instrumentalfærdigheder, evt. forankret i et samarbejde med musikkonservatorier og universiteter. Styrk alle børns deltagelsesmuligheder i musikskolerne.

Styrk alle børns deltagelsesmuligheder i musikskolerne

Kilde: Udarbejdet og afsendt af de 175 deltagere på For Fuld Musik i Skolen Konferencen i Brande, d. 10. oktober 2024.

FAKTA

Det gode eksempel: Musik for Alle Børn

I perioden 2021-24 har Kulturaftaleprojektet Musik for Alle Børn været et samarbejde mellem musik- og kulturskolerne og enkelte folkeskoler i kulturaftalens otte kommuner: Ikast-Brande, Herning, Holstebro, Lemvig, Ringkøbing-Skjern, Skive, Struer og Varde. Projektet har sigtet mod at løfte musikfaget i Folkeskolen, bl.a. gennem en styrkelse af de Åben Skole-samarbejder, musik og kulturskolerne har med folkeskolerne. Projektet har ført til et stærkt og aktivt ledernetværk mellem musik og kulturskolerne, og med involvering af både skoleledere, skolechefer, og nationale resursepersoner og organisationer, samt afholdelse af årlige fælles kursusdage for musiklærere fra folkeskoler, friskoler og musik- og kulturskoler. Derfor har projektet sat regionen på landkortet på området. Se mere her:

Fik du læst?

Regeringens Kulturpas skal aktivere udsatte unge. Aktører og organisationer skal sikre Kulturpasset succes, så 43.000 unge uden job og uddannelse reelt kommer til at bruge det.

Musiklærere blev presset til platformsarbejde: Nogle grundskoler tilbyder musikundervisning i samarbejde med platformsvirksomheder. ”En følelse af at have en pistol for panden,” fortæller en tidligere ansat.

Del denne artikel

Hvis du fandt denne artikel interssant vil andre mene det samme. Så gør dine kolleger klogere på hvad MM kan tilbyde.

Ledige jobs

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Ledige jobs

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Klik her
Klik her
Klik her
Klik her
Previous slide
Next slide