Vidensprojektet; Samskabelse og kunstnerisk medborgerskab, mellem Syddansk Musikkonservatorium (SDMK) i Esbjerg og Bakkeskolen i Esbjerg demonstrerer, hvordan samskabelse kan fremme kunstnerisk medborgerskab og skabe værdi for både musikkonservatoriestuderende og folkeskoleelever. Målet var at komponere nye musikalske ringetoner til skoleklokken og samtidig skabe et læringsmiljø, der fremmer samarbejde, musikalske og tekniske færdigheder samt kreativ – og kritisk tænkning.
Projektet involverede 15 studerende fra SDMK’s Elektronisk Musik og Lydkunst (EMOL) linje og 17 elever fra 4. klasse på Bakkeskolen, med adjunkt Robert Cole Rizzi som facilitator. Initiativet udsprang af Bakkeskolens ønske om at forny de musikalske ringetoner, som elever tidligere havde komponeret i samarbejde med Strøm til børn.
Didaktiske Principper
Fem centrale pædagogiske principper dannede grundlag for projektet: Teknologiunderstøttet læring, Erfaringsbaseret læring, Konstruktivistisk tilgang, Kunstnerisk medborgerskab, Samskabelse. Disse principper skabte rammerne for en kreativ proces, hvor eleverne udforskede og komponerede musik ved hjælp af moderne teknologi, mens de studerende fik praktisk erfaring med pædagogik og facilitering.
Proces og Samskabelse
Projektet blev gennemført i fire faser:
Idéindsamling:
– Elevrådsrepræsentanter indsamlede forslag til de nye ringetoner fra klassekammerater, hvilket sikrede elevernes ejerskab over projektet fra starten.
Forberedelse og Rammesætning:
– SDMK-studerende besøgte Bakkeskolen for at få indblik i skolens miljø og værdigrundlag samt møde 4. klasse.
Komposition og Samskabelse:
– Kernen i projektet var en dag, hvor 4. klasse besøgte SDMK. Eleverne blev opdelt i seks grupper, som arbejdede med forskellige musikalske udtryk, faciliteret af de konservatoriestuderende.
Præsentation og Implementering:
– Præsentation af de færdige værker for elevrådet. Musikken blev derefter implementeret i skolens lydanlæg.
Lærerigt og inspirerende
En studerende bemærkede: “Det var utroligt værdifuldt at få hands-on erfaring med at facilitere kreative processer for børn.”
Eleverne værdsatte den kreative frihed og muligheden for at lære nyt. En elev udtalte: “Det var sjovt at eksperimentere med tempo, styrke og toner. Jeg har lært meget om digital musikproduktion.”
Personalet bemærkede en høj grad af elevinddragelse. En lærer kommenterede: “De studerendes engagement var en inspirationskilde for eleverne, både kunstnerisk og dannelsesmæssigt.”
Robert Cole Rizzi fremhævede: “Projektet nåede sit mål om den høje grad af elevinddragelse og demokratiske processer. For fremtidige projekter kunne samskabelsesprocessen med fordel opdeles over flere dage.”