Har jeg ret til at deltage i APV?

På min musikskole inviteres deltidsansatte med mindre ansættelser ikke til at deltage i APV’erne. Kan det være rigtigt?

Godt at vide om psykisk arbejdsmiljø

Medlem af MM spørger:

På min musikskole inviteres deltidsansatte med mindre ansættelser ikke til at deltage i APV’erne. Kan det være rigtigt?

MM’s sekretariat svarer:

Nej, det er ikke rigtigt. Iht. reglerne om lovpligtig APV skal samtlige ansatte kunne deltage, såvel fastansatte som tidsbegrænset ansatte – og uanset ansættelsesgrad.

Om Arbejdspladsvurdering (APV)

Når der sker ændringer, der kan have betydning for arbejdsmiljøet (fx nye metoder, teknologi, organisation, etc.) er APV’en ekstra vigtig. 
En APV er en systematisk proces hvor man identificere, vurdere og håndtere arbejdsmiljøproblemer, inkl. fysiske, psykiske, ergonomiske forhold, kemi, biologi, ulykkesrisiko og sygefravær.
Den leder frem til en skriftlig handleplan for at forebygge og løse problemerne. 
Arbejdsgiveren (kommunen) har det ultimative ansvar for at APV’en udarbejdes og følges op, selvom opgaven kan delegeres til ledere.
Arbejdsmiljøorganisationen (AMO) og samarbejdsudvalg (MED) i kommunerne er central for at planlægge, gennemføre og følge op, især når der er samlet AMO/MED. 
APV udarbejdes mindst hvert 3. år.
APV-arbejdet integreres ofte i MED-udvalgenes arbejde, som skal lave retningslinjer for handlingsplaner.

Kilde: Arbejdstilsynet

FAKTA

Del denne artikel

Hvis du fandt denne artikel interssant vil andre mene det samme. Så gør dine kolleger klogere på hvad MM kan tilbyde.

Ledige jobs

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Ledige jobs

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Klik her
Klik her
Klik her
Klik her