Vedtægt for Fagforeningen Musiker og Musikunderviser

1. september 2024

FORENINGENS NAVN OG FORMÅL

§ 1
Foreningens navn er Fagforeningen Musiker og Musikunderviser (MM) i det følgende benævnt som ”foreningen”.


§ 2
Foreningens formål er at varetage medlemmernes interesser i faglige og ansættelsesmæssige spørgsmål.

Foreningens virke består i

  1. At forhandle og indgå overenskomster og aftaler om løn- og ansættelsesvilkår på medlemmernes vegne.
  2. At støtte og rådgive medlemmerne såvel kollektivt som individuelt.
  3. Kulturpolitisk interessevaretagelse.
  4. Musikkulturelt oplysningsarbejde med særligt henblik på det musikpædagogiske område.
  5. At påvirke udviklingen af de musikpædagogiske uddannelser.
  6. At varetage medlemmernes interesser i forbindelse med deres professionelle, musikpædagogiske virksomhed.
  7. At varetage medlemmernes interesser i forbindelse med deres professionelle musikervirksomhed.

FORENINGENS MEDLEMMER

§ 3

Som medlemmer kan optages: 

  1. Kandidater og bachelorer fra danske musikkonservatorier.
  2. Professionelle musikundervisere og udøvende musikere, som uden at falde ind under § 3 stk. 1 har sådanne kvalifikationer, at optagelse i foreningen kan ske i henhold til retningslinjer vedtaget af bestyrelsen.
  3. Ansatte kulturskolelærere, dvs. undervisere på kulturskoler med andre fag end musik.
  4. Studerende på danske musikkonservatorier. Disse medlemmer optages vederlagsfrit og har ikke andel i foreningens formue og andre aktiver. Medlemskabet er ligeledes vederlagsfrit det første halve år efter endt konservatorieuddannelse.
  5. MGK-elever så længe de en indskrevet på et dansk MGK-center. Medlemskabet tilbydes fra kursusstart til måneden efter kursets afslutning. Disse medlemmer optages vederlagsfrit og har ikke andel i foreningens formue og andre aktiver.
  6. Studerende under uddannelse på andre videregående musikuddannelser kan optages som associerede medlemmer. Associerede medlemmer har ikke andel i foreningens formue og andre aktiver.
  7. Enhver musikpædagogisk interesseret person, som ikke udøver aktiv musikpædagogisk virksomhed, kan optages som passivt medlem. Passive medlemmer må ikke benytte medlemskabet i erhvervsmæssigt øjemed og har ikke andel i foreningens formue og andre aktiver.

§ 4

1. Foreningens aktive medlemmer opdeles i følgende grupperinger:

Musik- og kulturskolelærere

Musik- og kulturskolelærere ansat ved kommunale/selvejende og private musik- og kulturskoler.

Musikundervisere udenfor musikskoleområdet

Privatpraktiserende musikundervisere, der ikke har ansat pædagogisk personale, og musikundervisere ansat ved anden musikundervisning, herunder:

  • Konservatorielærere
  • Seminarielærere
  • Gymnasielærere
  • Universitetslærere
  • Aftenskolelærere
  • Lærere ansat ved høj- og efterskoler og lignende institutioner
  • Kulturskolelærere, som var indmeldt pr. 1. september 2024, forbliver, så længe ubrudt medlemskab varer, i en lukket gruppe under musikundervisere udenfor musikskoleområdet.

Med hensyn til det daglige, politiske arbejde i foreningen, herunder repræsentation i bestyrelsen og i det vedtægtsfastsatte udvalgsarbejde, udgør musik- og kulturskolelærere og musikundervisere udenfor musikskoleområdet en fælles gruppe, herefter benævnt som ”lærergruppen”.

Lederforeningen i MM, i det følgende benævnt som ”lederforeningen”

Ledere og mellemledere ansat ved kommunale, selvejende og private musik- og kulturskoler.

2. Aktive medlemmers placering i medlemsgruppe:

Det er medlemmets aktuelle beskæftigelsessituation, som afgør, hvilken medlemsgruppe man tilhører.

Såfremt et medlem har beskæftigelse inden for flere af disse grupper, placeres medlemmet i den gruppe, hvortil dets hovedbeskæftigelse hører.

Ledere og mellemledere henføres dog uanset beskæftigelsesgrad altid til Lederforeningen i MM.

Det påhviler ethvert medlem at orientere om en hvilken som helst ændring i beskæftigelsen, der bør føre til et gruppeskift.

§ 5

Indmeldelse i foreningen kan ske via foreningens hjemmeside, pr. mail eller pr. brev.

§ 6
Udmeldelse af foreningen kan ske pr. mail eller pr. brev til foreningens sekretariat med 3 måneders varsel til udtrædelse pr. 1. januar, 1. april, 1. juli eller 1. oktober.

§ 7

Eksklusion af et medlem af foreningen kan finde sted,

  1. Når medlemmet er i mere end 3 måneders restance med kontingent eller andre skyldige beløb og ikke betaler senest 14 dage efter, at foreningen pr. brev eller mail har opfordret dertil. Der kan dog, hvor særlige forhold gør sig gældende, meddeles henstand med betalingen.
  2. Når medlemmet tilsidesætter foreningens vedtægter.
    1. Efter enstemmig beslutning af bestyrelsen eller efter beslutning af et landsmøde med 3/4 majoritet.
  3. Efter bestyrelsens beslutning, såfremt det sker efter retningslinjer vedtaget af landsmødet.

Meddelelse om eksklusion skal ske pr. brev eller mail til det pågældende medlem, senest 8 dage efter beslutning om eksklusion er truffet.

§ 8
Ekskluderede medlemmer kan genoptages i foreningen efter beslutning af den foreningsmyndighed, som har besluttet eksklusionen.

Er eksklusion sket pga. restance, kan genoptagelse finde sted, når den pågældende har betalt det skyldige beløb til foreningen samt kontingent fra dato for eksklusion til den dato, hvor udmeldelse af foreningen kunne være sket med det i § 6 anførte varsel.

Medlemmer, hvis eksklusion er vedtaget i bestyrelsen, kan kræve eksklusionen forelagt det førstkommende ordinære landsmøde til afgørelse, dog uden opsættende virkning.

§ 9

Bestyrelsen kan i de i § 7, nr. 2 nævnte tilfælde i stedet for eksklusion beslutte, at det pågældende medlem inden en af bestyrelsen fastsat frist betaler en bod, hvis størrelse fastsættes af bestyrelsen til mindst tre måneders og højst tolv måneders kontingent for det pågældende medlems medlemsgruppe.

Boden tilfalder foreningen.

§ 10

Bestyrelsen kan idømme et medlem en bod, hvis medlemmet tager ansættelse i en af foreningen blokeret stilling, når beslutningen om blokade har været offentliggjort i foreningens medlemsblad eller ved anden henvendelse til medlemmerne.

Boden fastsættes til det beløb, medlemmet har tjent i den blokerede stilling. Boden forfalder til betaling månedsvis, så længe det retsstridige forhold består.

Bod i henhold til nærværende bestemmelse tilfalder foreningen.

Såfremt bod ikke erlægges, er foreningen berettiget til at indkassere boden ad retslig vej, ligesom bestyrelsen kan beslutte eksklusion i henhold til bestemmelserne i § 7, nr. 2 og 2.1.

KONTINGENTER

§ 11

Medlemskontingentets størrelse fastsættes af bestyrelsen senest med udgangen af februar måned for et år ad gangen med virkning fra d. 1. juli samme år. De fastlagte kontingenter oplyses medlemmerne senest i løbet af marts måned, efter at de er vedtaget i bestyrelsen.

Foreningens bestyrelse fastsætter terminer for kontingentindbetaling.

Konservatoriestuderende og dimittender i henhold til § 3, nr. 4, MGK-elever i henhold til § 3, nr. 5 samt æresmedlemmer i henhold til § 16 er kontingentfrie. 

Bistand ydes kun til medlemmer efter indmeldelsen og kun i sager, der er opstået efter indmeldelsen.

Bistand ydes kun til medlemmer, der har betalt forfaldent kontingent.

Såfremt bestyrelsen finder, at der foreligger særlige omstændigheder, kan der gøres undtagelser herfra.

§ 12
Bestyrelsen kan fastsætte et gebyr, som kan pålægges medlemmer i restance med kontingentbetaling til foreningen. Gebyret kan pålægges for hver rykker, der sendes til medlemmet.

Restance samt påløbende renter og gebyr, som ikke betales inden 8 dage efter, at rykker er fremsendt, kan overgå til retslig inkasso.

LANDSMØDER

§ 13:
Landsmødet er foreningens øverste myndighed.

Landsmøde afholdes hvert tredje år i april måned.

Bestyrelsen indkalder til det ordinære landsmøde med mindst 14 dages varsel. Indkaldelsen sendes elektronisk eller pr. brev til hvert enkelt medlem på den af medlemmet til foreningen opgivne mail- eller postadresse.

Indkaldelsen til det ordinære landsmøde skal indeholde bekendtgørelse af den for landsmødet fastsatte dagsorden.

Hovedtal fra de reviderede årsregnskaber for de foregående tre år udsendes senest 14 dage før landsmødet. Ethvert medlem kan ved henvendelse til foreningens sekretariat få tilsendt de reviderede årsregnskaber i deres helhed.

§ 14

Dagsorden for det ordinære landsmøde skal omfatte følgende:

  1. Valg af dirigent.
  2. Beretning for de foregående tre år.
  3. Aflæggelse af regnskab for de foregående tre år.
  4. Meddelelse om valg af formand.
  5. Meddelelse om sammensætningen af den øvrige bestyrelse.
  6. Valg af revisor.
  7. Valg af kritisk revisor og suppleant.
  8. Forslag fra bestyrelsen.
  9. Forslag fra medlemmerne.
  10. Eventuelt.

Forslag fra bestyrelsen og medlemmerne udsendes samtidig med indkaldelse til landsmødet.

Forslag fra medlemmerne skal for at kunne optages på dagsordenen være indgivet skriftligt til bestyrelsen senest den 1. februar i året for landsmødets afholdelse.

Ændringsforslag til dagsordenens punkter kan fremsættes skriftligt senest 3 dage før landsmødet.

§ 15

Ekstraordinært landsmøde afholdes efter bestyrelsens beslutning eller på skriftlig begæring ledsaget af dagsorden fra mindst 100 af foreningens aktive medlemmer.

Indkaldelse til ekstraordinært landsmøde skal ske snarest muligt, og senest 4 uger efter begæringens modtagelse. Indkaldelsen skal angive de punkter, der ønskes behandlet på det ekstraordinære landsmøde.

Kun punkter, der er anført i indkaldelsen og ændringsforslag hertil, kan optages til debat eller afgørelse på det ekstraordinære landsmøde. Ændringsforslag til dagsordenens punkter kan fremsættes skriftligt senest 3 dage før landsmødet.

§ 16

På landsmødet har hvert aktivt medlem af foreningen én stemme.

Associerede og passive medlemmer har ikke stemmeret.

Æresmedlemmer henregnes i forbindelse med stemmeafgivning som aktive medlemmer.

Stemmeretten kan udøves personligt eller ved skriftlig fuldmagt til et aktivt medlem af foreningen.

Intet aktivt medlem kan dog afgive stemme for mere end ét medlem udover sin egen stemme.

Stemmeafgivning ved landsmødet sker ved håndsoprækning, medmindre dirigenten bestemmer andet, eller mindst 15 fremmødte fremsætter ønske herom.

Landsmødet træffer sine beslutninger ved almindelig stemmeflerhed, medmindre andet er fastsat i vedtægterne.

Æresmedlemmer kan på bestyrelsens forslag udnævnes af et landsmøde med 3/4 majoritet af de afgivne stemmer. Et æresmedlemskab er livsvarigt og kontingentfrit.

§ 17

Over de på landsmødet førte forhandlinger føres en protokol, der underskrives af formanden og dirigenten.

GRUPPEMØDER

§ 18

I forbindelse med det ordinære landsmøde afholdes gruppemøder i lærergruppen og i lederforeningen.

Forud for afholdelse af gruppemødet i lærergruppen vælger denne et arbejdsudvalg med 5 medlemmer og 2 suppleanter, herefter kaldet lærerudvalget.

Valget gælder for tre år for såvel arbejdsudvalgsmedlemmer som suppleanter. 

Forud for afholdelse af gruppemøde i lederforeningen, vælges bestyrelsen for lederforeningen. Bestyrelsen består af 5 medlemmer og 2 suppleanter.

Valget gælder for tre år for såvel bestyrelsesmedlemmer som suppleanter. 

Afstemningsmetoden fastsættes af forretningsudvalget iht. § 27.

Lærerudvalget og lederforeningens bestyrelse har til formål at varetage opgaver af særlig interesse og betydning for de medlemmer, man repræsenterer, jf. § 32. Lærerudvalget og lederforeningens bestyrelse fastsætter selv deres forretningsorden.

§ 19

I forbindelse med det ordinære landsmøde afholdes møde for foreningens valgte tillidsrepræsentanter- og suppleanter på musikskoleområdet.

Forud for afholdelse af mødet for tillidsrepræsentanter- og suppleanter vælges et tillidsrepræsentantudvalg (TR-udvalg), der består af 5 medlemmer og 2 suppleanter. Medlemmerne vælges af og blandt de medlemmer af gruppen for musik- og kulturskolelærere, der på tidspunktet for valgets afholdelse er registreret valgt som tillidsrepræsentant eller tillidsrepræsentantsuppleant. Opretholdelse af medlemskab i TR-udvalget er betinget af fortsat virke som tillidsrepræsentant/tillidsrepræsentantsuppleant.

Afstemningsmetoden fastsættes af forretningsudvalget iht. § 27.

TR-udvalget har til formål at varetage opgaver af særlig interesse og betydning for de medlemmer, man repræsenterer herunder at indgå i den politiske stillingtagen til forhandlingsspørgsmål omfattende musikskolelærere samt at initiere og evaluere tillidsrepræsentantkurser.

TR-udvalget fastsætter selv sin forretningsorden.

§ 20

Indkaldelse til gruppemøder og mødet for tillidsrepræsentanter og tillidsrepræsentantsuppleanter sker samtidig med indkaldelse til landsmøde.

Lærerudvalget, lederforeningens bestyrelse og TR-udvalget fastsætter selv dagsorden for gruppemøderne hhv. tillidsrepræsentant- og suppleantmødet.

Dagsordenen udsendes sammen med indkaldelsen til gruppemøderne hhv. tillidsrepræsentant- og suppleantmødet.

Lærerudvalget, TR-udvalget og lederforeningens bestyrelse konstituerer sig med en formand og en næstformand.

§ 21

I arbejdet for at profilere foreningen i den musikpædagogiske debat inddrager bestyrelsen ved behov lærerudvalget og lederforeningens bestyrelse, ligesom bestyrelsen kan lægge specifikke opgaver indenfor dette område ud i det ene af disse to fora eller dem begge.

BESTYRELSEN

§ 22

Foreningen ledes af en bestyrelse bestående af en formand og elleve andre medlemmer.

Formanden vælges forud for landsmødet.

Valg af bestyrelse sker forud for landsmødet.

Der tillægges lærergruppen og lederforeningen mandattal i forhold til gruppernes medlemstal, dog således at hver af grupperne er sikret ét mandat.

Lærergruppen vælger 4 suppleanter til bestyrelsen, medens lederforeningen vælger 2 suppleanter til bestyrelsen.

Valget gælder for tre år for såvel formand som øvrige bestyrelsesmedlemmer og suppleanter.

Afstemningsmetoden fastsættes af forretningsudvalget iht. § 27.

§ 23

Bestyrelsen fremsender senest 2 måneder før det ordinære landsmødes afholdelse meddelelse til medlemmerne om fordelingen af mandaterne ved valg til bestyrelsen på de to grupper samt meddeler lærerudvalgets hhv. lederforeningens bestyrelses forslag til besættelse af de ledige pladser.

Medlemmer, der ønsker flere kandidater opstillet indenfor sin gruppe, skal skriftligt anmelde disse til foreningens bestyrelse senest den 1. marts i året for landsmødets afholdelse.  Anmeldelse skal være skriftligt tiltrådt af den, der ønskes opstillet.

Ligeledes udsender bestyrelsen lærerudvalgets, lederforeningens bestyrelses og TR-udvalgets forslag til besættelse af de ledige pladser i hhv. Lærerudvalget, lederforeningens bestyrelse og TR-udvalget. Medlemmer indenfor de enkelte grupper samt tillidsrepræsentanter og tillidsrepræsentantsuppleanter, der ønsker flere kandidater opstillet, skal skriftligt anmelde disse overfor foreningens bestyrelse senest d. 1. marts i året for landsmødets afholdelse. Anmeldelsen skal være skriftligt tiltrådt af den, der ønskes opstillet.

§ 24

Såfremt der til et valg ikke er opstillet flere kandidater, end der er ledige pladser i bestyrelsen, bortfalder afstemningen. I modsat fald iværksætter foreningens bestyrelse senest 3 uger før det ordinære landsmøde en afstemning blandt medlemmerne efter retningslinjer besluttet af forretningsudvalgets jf. § 27 med angivelse af navne på kandidater til ledige bestyrelses- og suppleantmandater.

Afstemningen foregår herefter således, at medlemmerne efter vejledning i det fremsendte materiale markerer, hvilke kandidater de stemmer på, dog således at der ikke må stemmes på et større antal personer end antallet af ledige mandater som bestyrelsesmedlemmer og suppleanter.

De kandidater, der har opnået flest stemmer, er herefter valgt til bestyrelsen, medens de blandt de øvrige kandidater i den orden, de har opnået flest stemmer, er valgt som bestyrelsessuppleanter.

Har 2 kandidater opnået samme stemmetal, og er der tale om fordeling af færre bestyrelsesmandater eller suppleantmandater, end der er ledige pladser, afgøres valget ved lodtrækning mellem de pågældende. Det angives tydeligt på stemmesedlen, hvor mange bestyrelses- og suppleantmandater, der er på valg.

Valg til lærerudvalget, lederforeningens bestyrelse samt TR-udvalget foregår efter samme retningslinjer som ovenfor beskrevet.

§ 25

Bestyrelsen vælger af sin midte en næstformand og fastsætter selv sin forretningsorden.

Bestyrelsen skal afholde mindst to årlige bestyrelsesmøder.

Indkaldelse til bestyrelsesmøde, der skal indeholde dagsorden, udsendes skriftligt til hvert enkelt bestyrelsesmedlem samt til bestyrelsessuppleanter med 8 dages varsel.

Bestyrelsen træffer sine beslutninger ved almindelig stemmeflerhed, medmindre andet er bestemt i vedtægterne. I tilfælde af stemmelighed gør formandens stemme udslaget.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer er til stede, her iblandt enten formanden eller næstformanden.

I tilfælde af formandens forfald ledes bestyrelsesmødet af næstformanden.

§ 26

Bestyrelsen fastlægger senest med udgangen af februar måned medlemskontingenterne for et år ad gangen med virkning fra d. 1. juli samme år. De fastlagte kontingenter oplyses medlemmerne senest i løbet af marts måned, efter at de er vedtaget i bestyrelsen.

FORRETNINGSUDVALG

§ 27

MM´s forretningsudvalg består af fem medlemmer. Foreningens formand og næstformand er fødte medlemmer og udgør tillige formandskabet i forretningsudvalget. Bestyrelsen vælger af sin midte yderligere tre medlemmer.

Forretningsudvalget leder foreningens daglige drift og træffer alle beslutninger vedrørende denne.

Forretningsudvalget fastsætter selv sin forretningsorden.

Forretningsudvalget ansætter det fornødne personale til foreningens sekretariat. 

Forretningsudvalget fører under ansvar overfor bestyrelsen tilsyn med foreningens økonomi.

Forretningsudvalget forestår den praktiske udarbejdelse af foreningens budget og regnskab jf. § 34. Det påhviler forretningsudvalget på hvert bestyrelsesmøde at orientere bestyrelsen om foreningens aktuelle økonomiske situation samt at afgive en beretning over de af forretningsudvalget siden sidste bestyrelsesmøde foretagne dispositioner samt om forhold, der har betydning for foreningen og dennes daglige drift.

Forretningsudvalget fastsætter regler for dækning af bestyrelsesmedlemmers og andre medlemmers udgifter m.v. i forbindelse med deltagelse i aktiviteter i foreningen.

Forretningsudvalget fastsætter afstemningsmetoder til valg og afstemninger i foreningen, dog undtaget afstemningsmetoder, som eksplicit er beskrevet under de enkelte §§ i denne vedtægt.

Forretningsudvalget fastsætter aflønning af formand.

§ 28

Foreningen tegnes af formanden med et af forretningsudvalgets medlemmer eller tre forretningsudvalgsmedlemmer i fællesskab.

§ 29

Forretningsudvalget er berettiget til at optage forhandlinger med offentlige myndigheder, institutioner og private arbejdsgivere om medlemmernes ansættelses- og aflønningsforhold og træffe bestemmelse om på hvilke vilkår – herunder aflønningsvilkår – ansættelse af foreningens medlemmer skal finde sted. I denne forbindelse er forretningsudvalget berettiget til at påbyde anvendelse af standardvilkår.

Forretningsudvalget er endvidere berettiget til at dekretere blokade af visse stillinger, hvor ansættelsesforholdene efter forretningsudvalgets skøn ikke er tilfredsstillende.

Forretningsudvalget kan endelig i det enkelte tilfælde godkende afvigelser fra de generelt gældende ansættelsesvilkår, hvor disse på grund af særlige forhold skønnes rimelige.

Ethvert af forretningsudvalget indgået overenskomstforlig skal forud for endelig tiltrædelse udsendes til urafstemning blandt de respektive medlemsgrupper.

Afstemningsprocedure m.v. fastsættes af forretningsudvalget.

§ 30

Såfremt forretningsudvalget har besluttet at iværksætte eller deltage i en arbejdskonflikt, påhviler det formanden snarest muligt og senest inden 14 dage at indkalde til bestyrelsesmøde, hvor forretningsudvalgets beslutning forelægges til godkendelse eller forkastelse.

Såfremt mindst halvdelen af de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer kræver dette, skal bestyrelsen lade indkalde til et ekstraordinært landsmøde jf. § 15, hvor beslutning om arbejdskonflikt da forelægges til endelig afgørelse.

Beslutning om arbejdskonflikt skal uden ubegrundet ophold bekendtgøres for medlemmerne.

§ 31

Bestyrelsens formand repræsenterer foreningen udadtil. I tilfælde af formandens forfald varetages repræsentation af næstformanden.

§ 32

Bestyrelsen forelægger relevante sager til høring i lærerudvalget og lederforeningens bestyrelse og indhenter disses indstilling i alle for dem relevante sager jf. § 18.

Bestyrelsen forelægger relevante sager til høring i TR-udvalget jf. § 19 og indhenter dets indstilling i alle for dem relevante sager.

Lærerudvalget, lederforeningens bestyrelse og TR-udvalget mødes i øvrigt efter behov.

KOLLEKTIVE MIDLER

§ 33

Medlemmerne overdrager en ikke-eksklusiv ret til foreningen til kollektiv forvaltning af ophavsret i Copydan og andre kollektive forvaltningsorganer. Foreningen kan videregive mandatet til de relevante forvaltningsorganer, eventuelt via Akademikerne.

REGNSKAB

§ 34

Foreningens regnskabsår er kalenderåret. 

Bestyrelsen foranlediger årsregnskabet udfærdiget senest den 1. marts. Årsregnskabet revideres af den valgte, statsautoriserede revisor og forsynes med påtegning af denne.

§ 35

Der vælges en kritisk revisor og en suppleant for denne. Valget er gældende for en treårig periode, og valget finder sted på det ordinære landsmøde. Medlemmer, der i valgperioden har eller har haft tillidshverv i overensstemmelse med nærværende vedtægter samt medlemmer, der i valgperioden har eller har haft ansættelse i foreningen, er ikke valgbare. Den kritiske revisor har til opgave at påse, at foreningens midler er anvendt efter foreningens formål, samt at dette har fundet sted i henhold til bestyrelsens hhv. landsmødets beslutninger herom. Årsregnskabet forsynes med den kritiske revisors påtegning om resultatet af den kritiske revisors gennemgang.

SÆRLIGE PLIGTER FOR BESTYRELSESMEDLEMMER M.V.

§ 36

Medlemmer som bestrider tillidshverv i henhold til nærværende vedtægt, må ikke benytte sin stilling indenfor foreningen til fremme af egen virksomhed.

VEDTÆGTSÆNDRINGER

§ 37

Forslag til ændring i foreningens vedtægter kan kun fremsættes på et landsmøde, når forslaget er optaget med sin fulde ordlyd på den med indkaldelsen udsendte dagsorden.

Dagsorden, der indeholder forslag til vedtægtsændringer, skal udsendes med mindst 6 ugers varsel.

Til vedtagelse af vedtægtsændringer kræves, at mindst halvdelen af foreningens medlemmer har afgivet stemmer på det pågældende landsmøde, og at mindst 3/4 af stemmerne afgives for ændringsforslaget.

Har mindre end halvdelen af foreningens medlemmer afgivet stemme ved det pågældende landsmøde, skal ændringsforslaget, hvis det vedtages med mindst 3/4 stemmemajoritet blandt de fremmødte, inden 4 uger sendes til afstemning blandt samtlige medlemmer med adgang til et referat af landsmødet og med frist for fremsendelse af stemme til foreningens kontor på 4 uger.

Afstemningsmetoden fastsættes af forretningsudvalget iht. § 27.

Ændringsforslaget anses vedtaget, såfremt mindst 3/4 af de afgivne stemmer er for forslaget, og uanset antallet af afgivne stemmer.

FORENINGENS OPLØSNING

§ 38

Foreningens opløsning kan kun finde sted, når denne vedtages efter de regler, der er foreskrevet for vedtægtsændringer.

Det landsmøde, på hvilket foreningens opløsning vedtages, træffer tillige bestemmelse om, hvorledes foreningens formue skal anvendes.

Foreningens midler må ikke uddeles til et eller flere medlemmer af foreningen, hvorimod midlerne kan tillægges institutioner, legater, fonde eller indgå i en særlig oprettet fond, der har til formål at fremme og støtte musikalske formål, særlig af pædagogisk karakter.

Såfremt opløsning af foreningen finder sted ved afstemning blandt samtlige medlemmer jf. § 37, indkalder bestyrelsen snarest muligt og senest 14 dage efter vedtagelsen til et landsmøde, der træffer endelig afgørelse om anvendelse af foreningens formue.

IKRAFTTRÆDEN

§ 39

Nærværende vedtægt træder i kraft pr. 1. september 2024.

Vedtaget på landsmødet d. 20. april 2024 og ved efterfølgende urafstemning.

Ledige jobs

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Ledige jobs

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Klik her
Klik her
Klik her
Klik her
Previous slide
Next slide