På RUM!KLANG Sommercamp skaber musikskoleelever deres egne numre. Og det giver både ejerskab, initiativ og mod på at gå nye veje.
Af Thea Berg, journalist
”Det er virkelig intenst.” Sådan beskriver 18-årige Lise Schmidt sommercampen RUM!KLANG, som hun har været med på de seneste tre år. Lise Schmidt er sanger og hørte om RUM!KLANG gennem den musikskole, hun går på. ”Jeg var ret nervøs det første år, for jeg kendte jo ikke nogen,” fortæller hun.
Men heldigvis gik der ikke lang tid, før hun følte sig som en del af et nyt fællesskab. ”Musik er jo bare ret personligt, så man lærer hinanden godt at kende,” fortæller hun.

Rasmus Gjerding, tidligere lev og nu hjælpelærer på campen
Lise Schmidt forklarer, at det intense ved RUM!KLANG er, at man bliver sat sammen med andre unge og hen over fire dage skal skabe numre i fællesskab. ”Man lærer at skulle lytte til hinanden, og at man kan bidrage med noget forskelligt, fortæller hun.”
På campen i 2024 bidrog Lise Schmidt meget til teksterne til de sange, hendes gruppe lavede. Og gennem RUM!KLANG har hun også oplevet, hvordan det er at arbejde musikalsk sammen med andre.
”Det var fedt at synge med et band, for til hverdag går jeg jo til solosang,” siger hun.
”Jeg fik fornyet min kærlighed til at skrive og spille”
Elev
Det geniale i fejlene
Cellist Johanne Andersson og bassist Thomas Hedegaard er de drivende kræfter bag RUM!KLANG, der i 10 år har givet unge i alderen 12 til 20 år mulighed for selv at skabe musik.
”Det handler ikke om at lære noget specifikt”, siger Johanne Andersson og forklarer, at lærerne skal være katalysatorer for, at eleverne finder deres egen skaberkraft.
Deltagerne kommer både fra en klassisk og en rytmisk baggrund, og det er op til dem at finde ud af, hvilke genrer de vil arbejde med, for campen er genreløs, og der er mulighed for at blande musikalske udtryk fra alle hylder.

”Ens instrument er ens redskab, og så kan man i princippet spille alt med det,” siger Johanne Andersson.
Noget af det, der bliver arbejdet med på sommercampen, er at sætte skabelsesprocessen fri. Ellers kan det hurtigt komme til at handle om at spille tingene korrekt.
”Men man skal turde at spille forkert,” siger Johanne Andersson. Nogle gange viser det geniale sig i fejlen.
Af den grund har Johanne Anderssom også fokus på at få de elever, hun underviser på campen, til at skabe på nye måder.
”De kommer alle sammen ind i et rum med en masse andre og føler, at de skal bevise et eller andet,” fortæller hun. Derfor stiller hun til at begynde med eleverne en opgave, hvor ingen er bedre end andre.
”De får et stykke A4-papir, og så bliver de delt op i nogle grupper, hvor de skal lave et værk for A4-papir,” fortæller hun. Eleverne skal finde ud af, hvordan de skaber lyde og rytmer med papiret, og på den måde bliver de gjort opmærksomme på, at musik er alt, der består af lyd og rytmer. ”Og så kan man jo ikke gøre noget forkert, man kan kun gå på opdagelse i det,” siger Johanne Andersson. Den vigtigste mission for RUM!KLANG er, at eleverne lærer at tage ejerskab over deres eget musikalske virke. Det gælder både for de rytmiske elever og for dem, der spiller klassisk musik. For hvad enten man selv komponerer, eller man fortolker andres værker, så kan processen med at skabe noget selv give en bedre forståelse af den måde, man spiller på.
”Det at skabe selv gør, at man kan få en meget bedre fornemmelse for det at reproducere. Man kan tage musikken ind på en anden måde og kropsliggøre den, og musik bliver bare altid bedre, hvis man har ejerskab,” siger Johanne Andersson.
Lærte at bruge celloen på nye måder
Der var 65 deltagere på RUM!KLANG Sommercamp i 2024, og en af dem var 14-årige Mathias Duus Hjortsø, der spiller cello. Han var med for første gang, og det var en rigtig god oplevelse.
”Jeg synes, det var rigtig hyggeligt og sjovt,” siger han.
Den frie form i samarbejdet og muligheden for selv at påvirke processen tiltalte ham.
Især var det fedt at spille noget nyt på celloen, og Mathias Duus Hjortsø prøvede blandt andet at spille med forstærkning og forskellige effektpedaler.
”Vi endte med at lave noget lidt underligt syret noget, hvor vi blandede nogle genrer,” fortæller han. Og det har ledt til nye måder, han kan udfolde sin musikalitet på. ”Jeg tror, jeg har fundet en ny måde, man kan bruge celloen på,” fortæller han.
Udover arbejdet i grupperne, hvor der skrives nye sange, er der også åben scene hver aften på sommercampen. Og den sidste dag, er der koncert, hvor deltagerne viser hinanden, hvad de har skrevet.
”Det var en fed koncert, siger” Mathias Duus Hjortsø. ”For mig var det fedt at bruge celloen på en ny måde, som andre måske heller ikke havde hørt,” siger han.

Thomas Hedegaard, bassist og musikunderviser
Eleverne skal spejle sig i hinanden
Bassist Thomas Hedegaard har sammen med cellist Johanne Andersson ønsket at skabe en sommercamp, hvor musikskoleeleverne oplever at lære på nye måder.
”Da jeg startede med at undervise, efter jeg blev færdig på konservatoriet, blev jeg mødt af nogle forholdsvist kedelige elever,” siger Thomas Hedegaard. Og det skyldtes jo de strukturer de var omgivet af. I hans egen tid som elev på musikskoler oplevede han, at elever på sammenspilshold ofte endte med at miste initiativet, selvom de var kommet til undervisningen med en masse energi. ”Initiativet døde, fordi der stod en eller anden halvgammel type som mig nu, som havde styr på det hele, så dør ejerskabet og initiativet, som i virkeligheden er nogle af de vigtigste musikalske parametre,” siger han.
Så med RUM!KLANG skulle der gøres noget nyt, og her er det blevet op til eleverne at finde frem til svarene. ”Eleverne kan mærke, at der ikke er noget facit på det. Vi er nødt til at finde ud af det sammen”, siger Thomas Hedegaard. ”Der er ikke ét bestemt læringsmål, og ingen skal kopiere bestemte metoder, men de skal finde frem til lige netop deres egenkompetence i det fællesskab, de er i,” siger han.
Det har da også vist sig, at der i det skabende samarbejde kan opstå noget helt særligt, når alt går op i en højere enhed, og eleverne knækker koden til et nummer.
”Når eleverne selv finder frem til det, så sker der noget magisk. Så kan man virkelig mærke, at de er der – på en ret rørende måde,” siger Thomas Hedegaard.
Udover at få mere ejerskab over den musik, de spiller, får eleverne også træning i at skabe sammen. Og de lærer, at man godt kan være rigtig god til at lytte og producere et nummer, selvom man stadig er ny på sit instrument, og så bliver de inspirerede af de eksperimenter, andre elever laver.
”Vi arbejder med et ubrudt læringshierarki, hvor alle er rollemodeller for nogen, og hvor alle er på vej til et nyt sted,” siger Thomas Hedegaard. Det gælder både for elever, lærere og hjælpelærere, for det er del af idéen bag campen, at der skal skabes en spejling mellem deltagerne, som de ikke altid får på musikskolerne.
Fik fornyet kærligheden til musikken
23-årige Rasmus Gjerding var hjælpelærer på RUM!KLANG Sommercamp i 2024, og han har tidligere været med som deltager. Han startede med at spille bas på campen, og som hjælpelærer har han har været med til at sikre trivsel på holdene og sætte gang i kreativiteten.
”Jeg hjalp blandt andet folk med at skrive tekster,” fortæller han og siger, ”At det var en god oplevelse at prøve at være på campen i en ny funktion. Det var allermest spændende at være med til at forme oplevelsen af noget, man selv har holdt af,” siger han.
I dag skriver Rasmus Gjerding elektronisk musik, hyperpop og spiller i et poprockband. Og RUM!KLANG har haft en væsentlig betydning for, at han har satset på musikken.
”Jeg havde næsten besluttet, at jeg ikke gad spille mere, men på RUM!KLANG fandt jeg ud af, hvor meget jeg holdt af det,” fortæller han. ”Jeg fik fornyet min kærlighed til at skrive og spille.”
Rasmus Gjerding fortæller, at den genfundne kærlighed blandt andet skyldtes lærernes energi, men også at han fik muligheden for at være i et fællesskab med andre unge, der virkelig ville musikken. ”Man var sammen med nogen, der ville bruge deres tid på at skrive og lave musik, vi brugte også vores tid uden for undervisningen på at spille,” husker han.
Den unge bassist havde allerede skrevet lidt musik, inden han kom på RUM!KLANG, men det var campen, der fik ham til at indse, at det var noget han var god til. ”Jeg fandt ud af, at de idéer jeg fik, kunne bruges til at lave noget fed musik”, siger han, for på sommercampen fik han mulighed for at forfølge idéerne og udvikle dem.
”RUM!KLANG er et virkelig fantastisk sted at lære at udfolde sig kunstnerisk,” siger Rasmus Gjerding, der fortæller, at noget af det mest inspirerende var at finde andre at spejle sig i.
”Jeg spejlede mig i de ældre elever og i de venner, jeg fik,” fortæller han. For eksempel opdagede Rasmus Gjerding, at der var nogle af de andre elever på RUM!KLANG, som havde lavet bands sammen uden for campen, og det var enormt inspirerende, for når de kunne, så kunne han måske også. ”Det var jeg virkelig meget betaget af.”
Alle indeholder evnen til at skabe
På RUM!KLANG har der altid været en ligelig kønsfordeling mellem deltagerne. Det kan skyldes, at det at skabe musik, taler lige meget til både drenge og piger. Et vigtigt grundprincip på sommercampen er, at alle kan bidrage, og at alle er der for udvikle sig og lære. Dét kan også have betydning for, at der opstår et fællesskab, som kan rumme mange forskellige deltagere.
”Uanset hvilken baggrund, man kommer fra, så er man lige i musikken,” siger Johanne Andersson. Og derfor kan alle også inspirere og komme med gode idéer, uanset om man er 20 eller 12, eller hvilken erfaring, man har med i bagagen. ”Alle kan lære af hinanden. Musik er musik, og vi indeholder alle evnen til at skabe,” siger underviseren. ”Jeg lærer også noget hver gang, jeg er der.”
RUM!KLANG havde 10-årsjubilæum i 2024 og blev afholdt på den Rytmiske Højskole i Vig. Planlægningen af den 11. sommercamp er i fuld gang.