Hvordan forbereder man sig bedst muligt, og hvad er vigtigt at få sagt og spurgt om under en jobsamtale?
Medieredaktør
David Efraim Poulsen
I denne artikel får du inspiration til, hvordan du kan forberede dig til ansættelsessamtalen. Du får tips om, hvordan du på en personlig måde får vist, hvem du er, og hvad du kan. Samtidig bliver du præsenteret for nogle af de spørgsmål, som leder, kolleger og TR i et ansættelsesudvalg ofte vil stille dig under en jobsamtale. Og endelig klæder vi dig godt på til at formulere og stille dine egne spørgsmål om arbejdspladsen, opgaverne og din løn. Det er vigtige spørgsmål, som man undertiden kan glemme at stille under jobsamtalen.
Gode samtaler er som godt sammenspil
En samtale kan ses som en art sammenspil, som vi musikere og musikundervisere jo kender ganske godt. Samtalen skal være både spændende, udfordrende og behagelig. Det er godt at have overskud til at improvisere og være åben og nysgerrig på, hvor samtalen bevæger sig hen. Hvis du anskuer samtalen med samme nysgerrighed og interesse, som du kender fra musikkens verden, er du som musik- og kunstmenneske mere på hjemmebane.
Opfat endelig ikke jobsamtalen som en test der kræver rigtige svar, men som en dialog man kan påvirke. Din lyst og evne til at stille spørgsmål og lytte siger meget om din lyst og evne til at lære nyt, fx om du er engageret og god at samarbejde med. Det er alt sammen egenskaber, man ikke bare kan sige, at man “er”, men man kan vise gennem sine spørgsmål og svar.
Dine nysgerrige spørgsmål, til dine måske kommende kolleger og leder, kan give dig adgang til vigtige informationer om arbejdsstedet og de mennesker, som du måske fremover skal samarbejde med. Det er viden, som skal indgå i dine egne overvejelser om, hvorvidt du ønsker at arbejde på den pågældende musikskole. Derfor er nysgerrighed og imødekommenhed alfa og omega for den gode og udbytterige jobsamtale.
God kommunikation
– Stil åbne spørgsmål: Styr så vidt muligt uden om spørgsmål, der kun kan besvares med “ja” eller “nej”.
– Lyt opmærksomt: Du viser, at du er respektfuld, interesseret i jobbet og en nysgerrig person.
– Kvittér for at du har hørt det, der bliver sagt: Når du viser, at du har hørt det den anden sige, opnår du tre ting: Du bekræfter og anerkender den anden, du sikrer dig mod forkerte tolkninger af det den anden har sagt, og du holder dialogen og kommunikationen i gang.
”Spørg ind hvis du er i tvivl: Der findes ikke dumme spørgsmål kun dumme svar!
Din forberedelse til jobsamtalen
Undersøg gerne på forhånd musikskolen, hvor du skal til samtale. Hjemmesiden giver ofte svar på, hvor de har deres styrker, og hvor udfordringerne måske ligger. Du får måske øje på, at dine kompetencer kan komme i spil i undervisningstilbud, som pt. ikke findes på musikskolen, hvilket du med fordel kan nævne. Er der nogle af opgaverne i jobopslaget, som du ikke har prøvet før, kan du også overveje, hvor i dit netværk du kan få hjælp og viden. Ring evt. til arbejdspladsen og hør nærmere. Er du nyuddannet eller studerende, så overvej, hvordan du kan skaffe dig viden og opbygge erfaring. Det er vigtigt, at du i den situation selv har tænkt over, hvordan du bliver i stand til at løfte opgaven. Er du derimod erfaren og rutineret, så overvej fx, at stille spørgsmål til evt. kompetenceudvikling, videreuddannelse, lønpolitik etc. Du kan også gøre dig klart, hvad du selv ønsker af jobbet, og om du har nogle faglige ønsker ift. de konkrete arbejdsopgaver i jobopslaget.
Bliv altid på din egen side af tidslinjen
Når du under jobsamtalen bliver bedt om at beskrive, hvordan du vil agere i specifikke fremtidige undervisnings- eller samarbejdssituationer så tag altid udgangspunkt i lignende situationer, som du allerede har oplevet. Beskriv gerne dine tidligere erfaringer og den læring, du har tilegnet dig. Man kalder det: ”At blive på sin side af tidslinjen”. Denne tilgang virker langt mere troværdig og overbevisende, end hvis du begynder at udbrede dig om, hvordan du vil agere i fremtidige fiktive situationer uden at kunne give konkrete eksempler på reelle erfaringer fra tidligere.
Dine ”jobfortællinger” viser, hvem du er
Den mest effektfulde måde at vise hvem du er, hvordan du underviser, eller hvordan du samarbejder, foregår gennem narrativer, her kaldet ”jobfortællinger”. Du kan skabe relevante fortællinger ud fra ledetråde i jobopslagets fokuspunkter – fortællinger, som fx. viser, at du er engageret, samarbejdsvillig, humoristisk, struktureret og kan improvisere.
Dine historier er troværdige, når de bygger på noget, du har “gjort” og ikke blot noget, du mener, du “er”. Disse ”jobfortællinger” er vigtige eksempler på, hvad du lægger mærke til i udførelsen af dit arbejde og er konkrete billeder på din evne til at reflektere over din praksis. Når du anvender ”jobfortællingerne” i en ansættelsessamtale, viser du, hvordan du arbejder, hvad der motiverer dig, og hvordan du reflekterer og lærer nyt.
Samtalens nummer et: Dig og din motivation
Det vigtigste for ansættelsesstedet er din motivation for at søge jobbet. Gå derfor lige på emnet og fortæl om din motivation, og hvad du brænder for i jobbet. Det vigtigste for lederen og dine kommende kolleger er, at de får en engageret person, som bare må have jobbet. Beskriv, hvad du finder spændende og givende ved at undervise i dit instrument og i musik som et professionelt undervisningsfag. Det kan også være arbejdet med børn og unge eller det, at du er med til at udvikle musikkulturen. Dernæst kan du beskrive, hvad det er, der har vakt din interesse ift. det specifikke jobopslag. Det kan fx være musikskolens profil, arbejdsopgaverne eller medarbejder- og fagsammensætning mv.
Samtalens nummer to: Dine kompetencer
Her bør du svare på spørgsmålene i jobannoncen ved at give et par gode konkrete eksempler på resultater, som du har opnået og ud fra disse beskrive, hvordan du vil kunne løse opgaverne i det nye job. Beskriv hvad det er, du gør, når du lykkes med at opnå gode resultater og løser opgaver på en god og konstruktiv måde. Understøt gerne med ”jobfortællinger”, men pas på med floskler som: ”Jeg er god til at holde mange bolde i luften”, eller ”Jeg er både god til at arbejde selvstændigt og i teams.” For det første er man ikke lige god til alle opgaver, og man kan også let kommet til at skrive og sige de samme ting, som alle andre, når man skal fortælle om sine kompetencer. At man er målrettet, resultatorienteret, beslutsom, empatisk, dynamisk, har stærke relationskompetencer osv. Det er fint med termer, men de skal underbygges. Har man fx stor erfaring, er det dem, man skal trække på her. Er man modsat nyuddannet, er det bedste man kan gøre at fortælle om sin uddannelse og sin personlige tilgang, som man tager med ind i jobbet, og som belyser de måder, hvorpå man vil anvende sine kompetencer i praksis.
Praktiske tips
Spørgsmål
Spørgsmål du kan blive stillet til jobsamtalen:
Fortæl lidt om dig selv?
Hvorfor søger du netop dette job?
Hvad er dine erfaringer med arbejdsopgaven?
Hvad er du bedst til?Hvilke forventninger har du til os?
Hvad kendetegner et godt samarbejde for dig?
Spørgsmål som du evt. selv kan stille til jobsamtalen:
Hvordan vil I beskrive jeres musikskole?
Hvilke fremtidige muligheder ser i for musikskolen – og for mig, hvis jeg bliver ansat?
Hvordan er undervisningen fordelt – fx hvor mange elever/hold har man om ugen?
Hvordan er arbejdstiden tilrettelagt – fremmøde, fleksibilitet, forberedelse?
Hvor kan jeg få hjælp, hvis jeg står med udfordringer, som jeg ikke selv kan løse?
Hvilke arbejdsredskaber får jeg stillet til rådighed?
Hvad er mit lønniveau?
Hvorfor skal jeg arbejde netop hos jer?
”Du er altid velkommen til at få sparring og vejledning som medlem af Fagforeningen Musiker og Musikunderviser.“
Når du har fundet frem til dine egne spørgsmål, bør du læse din ansøgning og dit CV igennem igen. Læs også gerne dine ”jobfortællinger” højt for dig selv eller for en god ven. Sådan øver og afprøver du, hvordan de fungerer i praksis.
Mød også gerne op til jobsamtalen i god tid. Kommer du fx forpustet ind ad døren, er det ansættelsesudvalgets førstehåndsindtryk. Medtag evt. navn(e) på en tidligere leder og kollega som reference. Husk også, at når du har fået tilbudt jobbet, har du har krav på at få forhandlet din løn ud fra gældende aftaler. Kontakt gerne tillidsrepræsentanten (TR), så snart du er blevet tilbudt jobbet. Det er musikskolens TR, der på fagforeningens vegne forhandler lønnen for dig.
Få hjælp og vejledning hos os
Du er altid velkommen til at få sparring og vejledning som medlem af Fagforeningen Musiker og Musikunderviser.
Det kan handle om din ansøgning, din ansættelseskontrakt og dine løn- og ansættelsesvilkår eller mere komplekst, om hvorvidt du som deltidsansat har krav på at få tilbudt ledige timer på din arbejdsplads etc.
Redaktionen på fagbladet MUSIKSKOLEN håber du har haft glæde af artiklen og ønsker dig held og lykke med dine jobsamtaler.